onsdag 6. mars 2019

Besøk hos Nord Universitet

I morgen skal jeg besøke Nord Universitet og jeg har derfor samlet noen linker som jeg kommer til å bruke i min presentasjon.
Tema for dagen er 3D visualisering av planer og jeg kommer derfor til å starte med presentasjonen 3D - det nye 2D.

Studentene har allerede laget reguleringsplaner i ArcGIS og jeg kommer derfor til å gå igjennom hvordan disse planene kan presenteres sammen i en ArcGIS Online 3D Scene. Til dette skal vi bruke 3D Clip&Ship.
For å få tilgang til denne tjenesten må studentene først lage seg en bruker på GeodataOnline. Dette gjøres herifra. Deretter må de få testtilgang til tjenesten noe som tilordnes av en Geodata ansatt (i dette tilfellet meg).

For at GeodataOnline skal kunne publisere ting til din ArcGIS Online konto (ved f.eks. bruk av 3DClip&Ship) må din ArcGIS Online bruker registreres. Dette gjøres ved hjelp av denne veiviseren.

ArcGIS Online brukeren må minimum ha publiseirngsrettigheter for å kunne bruke 3DClip&Ship.

Her er en webapplikasjon som kan brukes til å ta 3D modeller, men jeg liker helst å kjøpe tjenesten fra ArcGIS Pro. Sjekk ut artikkel om Tilgang til Online karttjenester.

Når det er snakk om plandata må jeg også nevne vis hvordan Bergen kommune og Tromsø kommune har presentert sine kommuneplaner.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar