lørdag 27. oktober 2012

Kom igang med ArcGIS Online i din organisasjon


ArcGISOnline: Steg 1

ArcGIS Online gir deg mulighet til å dele geografisk informasjon. Man kan kalle det en kartplattform, men det er mye mer enn det. Med ArcGIS Online kan du med enkle steg lage egne kartløsninger for web, mobil og IPad uten å være programmerer. Jeg skal i dette blogginnlegget vise hvordan du oppretter en konto på ArcGIS Online og gjør noen enkle konfigureringer av denne.

Gå inn på www.arcgis.com og velg Sign In. Velg "30-Day Free Trial" -> "TRY IT FREE"
Jeg later herved som jeg er rådmann i en kommune som heter Hafstad Kommune og jeg legger inn følgende informasjon.
 
 
 
 
 
 
 
 





Deretter mottar jeg to eposter; en med link for nedlasting av Esri Maps for Office forklart i et sener blogginnlegg og en epost for å aktivere kontoen min.

Jeg klikker på linken for å aktivere kontoen min og logger meg inn med brukernavn og passord som jeg akkurat opprettet.
Første gang jeg kommer inn må jeg sette opp noen innstillinger, bl.a. at språk skal være norsk, navn på organisasjonen og url til portalen:








Nå kan jeg begynne å skreddersy denne portalen, samt invitere andre kolleger inn på denne portalen.
Jeg trykker "Rediger Innstillinger og legger til egne bilder, bl.a. et bilde tatt i kommunen, samt kommunelogoen (som miniatyrbilde). Jeg kan også legge inn en beskrivelse av kommunen. Jeg trøbler litt med å få lastet opp bildet pga. at bildet mitt har et annet antall piksler enn det som er anbefalt. Hadde dette vært en skikkelig hjemmeside ville jeg ha brukt mye mer tid på design.
Resultatet:
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar